Wednesday, March 23, 2022

Att skriva historiska uppsatser

Att skriva historiska uppsatser



Historiska institutionen. Var uppmärksam på styckekonstruktion och ordning. Allt seriöst skrivande görs i utkast med många tvekan, revideringar och nya inspirationer. Att skriva historiska uppsatser stödja ditt argument, du bör också vara kompetent i att använda fotnoter och skapa bibliografier för ditt arbete; varken är svårt, skriva historiska uppsatser, och båda är krav för verkligt professionellt stipendium. Vilken typ av bevis stödjer argumenten och hur används de?





Att skriva historiska uppsatser: En guide för studenter



Följande dokument utarbetades av professorerna Matt Matsuda och John Gillis. Författarna tackar följande för deras hjälp:. Syftet med den här guiden är att ge dig grunderna för att skriva historieuppsatser och uppsatser för grundutbildningen. Det är enbart en vägledning, och dess steg för steg tillvägagångssätt är bara en möjlig modell; det ersätter inte samråd skriva historiska uppsatser din professor, TA eller instruktör om att skriva frågor och få feedback, skriva historiska uppsatser, inte heller de utmärkta handledningstjänsterna som tillhandahålls av Rutgers Writing Center-programrummet Murray Hall, College Avenue Campus och Douglass Writing Center-rummetSpeech and Hearing Building, Douglass Campus. Att skriva är ett hantverk. Allt seriöst skrivande görs i utkast med många tvekan, revideringar och nya inspirationer.


Kom alltid ihåg att det inte finns något naturligt med att kunna skriva måste vi alla läras – under många år och att skriva bra är en fråga om tillämpning, disciplin och ansträngning. Du kanske redan skriver bra. Kom bara ihåg att vårt ämne här – kritiskt, vetenskapligt skrivande – har särskilda krav. I det följande ska vi kortfattat skriva historiska uppsatser historiskt skrivandes natur, lägg upp en steg-för-steg-modell för att konstruera en uppsats och tillhandahålla en uppsättning användbara observationer från vår erfarenhet som instruktörer angående problem som oftast dyker upp i studentskrivande. De grundläggande delarna av akademisk uppsatsskrivning är två: en avhandling och bevis, uppdelad i tre delar: en introduktion, den systematiska utvecklingen av ett argument och en slutsats.


Allt vetenskapligt skrivande, från den mest koncisa till den längsta boken, följer dessa grundläggande riktlinjer, skriva historiska uppsatser. Historiskt essäskrivande bygger på avhandlingen. En avhandling är ett påstående, ett argument som kommer att presenteras av författaren. Avhandlingen är i kraft, din position, skriva historiska uppsatser, din speciella tolkning, ditt sätt att se ett problem. Motstå frestelsen, som många studenter har, att tänka på ett examensarbete som att bara "återställa" en lärares fråga. Författaren bör visa originalitet och kritiskt tänkande genom att visa vad frågan ställer, och varför den är viktig snarare än att bara upprepa den.


Ditt eget informerade perspektiv är det viktiga. Många förstaårsstudenter frågar om "uppsatsen" inte bara är deras "uppfattning" om en historisk fråga. En avhandling skriva historiska uppsatser verkligen en "synpunkt" eller "perspektiv", men av ett visst slag: det bygger inte bara på tro, utan på ett logiskt och systematiskt argument som stöds av bevis. Sanningen att vi var och en har "våra egna" åsikter missar poängen. En bra kritisk uppsats erkänner att många perspektiv är möjliga på alla frågor, men visar ändå giltigheten eller riktigheten i författarens egen uppfattning.


För att föra ett bra argument måste du ha både en stark central tes och rimliga bevis; de två är beroende av varandra och stödjer varandra. Vissa historiker har jämfört historikerns hantverk med att sätta ihop och presentera ett fall före en skriva historiska uppsatser. Ett starkt uttalande av avhandlingen behöver bevis, annars kommer det att övertyga ingen. På samma sätt betyder citat, datum och listor med detaljer ingenting i sig. Din uppgift är både att välja ut de viktiga "fakta" och att presentera dem på ett rimligt, övertygande och systematiskt sätt som försvarar din ståndpunkt. För att stödja ditt argument bör du också vara kompetent i att använda fotnoter och skapa bibliografier för ditt arbete; ingetdera är svårt, och båda är krav för verkligt professionellt stipendium.


Fotnoten är ett sätt att demonstrera författarens tes mot bevisen. I själva verket är det ett sätt att säga: "Om du inte accepterar min avhandling kan du själv kontrollera bevisen. Genom att hålla dina anteckningar korrekta kommer ditt argument alltid att vara rotat i konkreta bevis från det förflutna som läsaren kan verifiera. Se nedan för vanliga fotnotsformulär. Var också medveten om att "historiskt" skrivande inte är exakt detsamma som att skriva inom andra samhällsvetenskaper, i litteraturen eller inom naturvetenskapen. Även om alla följer den allmänna avhandlingen och bevismodellen, historisk skrivning skriva historiska uppsatser beror mycket på situationsbevis skriva historiska uppsatser argumenterar korrekt i tid och rum i berättelser om det förflutna. Historiker är särskilt känsliga för anakronismsfel – det vill säga att sätta händelser i en "felaktig" ordning eller låta historiska karaktärer tala, tänka och agera på sätt som är olämpliga för den tid de levde i.


Att läsa det förflutna huvudsakligen utifrån din egen nuvarande erfarenhet skriva historiska uppsatser skapar också problem i dina argument. Undvik stora uttalanden om mänskligheten i allmänhet och var försiktig med teorier som passar alla fall. Gör en poäng av att använda bevis med uppmärksamhet på specificitet av tid och plats, dvs. Var uppmärksam på hur det är formulerat och presenterat. Kan du definiera dem ordentligt? Vilken typ av bevis krävs för att svara effektivt? Om du utvecklar ditt eget ämne, vilka är de viktiga frågorna och vilka frågor kan du ställa till dig själv?


Börja läsa eller läsa om dina texter eller dokument. Studenter frågar ofta: "Hur kan jag ge dig en avhandling eller skriva en introduktion innan jag har läst igenom allt? Kom dock ihåg att bara "läsa allt" inte garanterar att du kommer att skriva bra. Vissa elever rusar igenom uppgifter, skriva historiska uppsatser, andra lyfter fram varje rad, båda tycker att de klarar sig bra genom att räkna sidor eller ord. När du läser är det viktiga att identifiera kritiska argument i texterna. Läs inte bara för "information. Vad säger författaren? Vilka är hans eller hennes uttalade och outtalade antaganden? Vilken sort skriva historiska uppsatser bevis stödjer argumenten och hur de används? Vad berättar särskilda dokument eller texter om den tid då de skrevs?


Dina frågor kommer att vara början på din skriva historiska uppsatser avhandling. Som noterats ovan sker allt seriöst skrivande i utkast, och inte kvällen innan, skriva historiska uppsatser. Även om du är pressad för tid som, naturligtvis, kommer du att ge dig själv tillräckligt med tid att granska och revidera ditt eget skrivande. Elever kommer ibland att lämna in papper som de aldrig har läst själva; detta är ett misstag som visar. Tänk på det första eller "preliminära" utkastet som en detaljerad översikt. Upprätta ditt examensarbete och se hur det ser ut skriftligt.


Är det för generellt eller specifikt? Tar den upp frågorna från instruktören? För att avhandlingen är så kritisk, skriva historiska uppsatser, små förändringar i den kommer att få stor inverkan. Var inte rädd för att förfina det så ofta som nödvändigt när du fortsätter läsa och skriva. Nu har du slutfört ditt utkast. Återgå till din introduktion. Är avhandlingen tydlig? Har du etablerat argumentet och bevisen du kommer att lägga fram? Omformulera din avhandling om det behövs. Du kanske inte ens är tydlig med den slutliga avhandlingen förrän du har skrivit mycket av själva uppsatsen och sett hur argumentet håller ihop.


Lägg till exempel eller ta bort icke-relevant material och se till att stycken ansluter till övergångar och ämnesmeningar. Korrekturläs arbetet: lägg det åt sidan ett tag och återvänd till det, skriva historiska uppsatser, eller prova att läsa den högt för dig själv om dina rumskamrater är toleranta. Vissa klasser, som historieseminariet, låter eleverna kritisera varandras forskningsutkast, ofta flera gånger, skriva historiska uppsatser. Sådana övningar är ovärderliga möjligheter att lära sig hur andra människor läser dig och hur man kan vara rättvis, omdömesgill och hjälpsam i din egen kritik. Försök när det är möjligt att låta någon annan läsa ditt arbete och kommentera det. Slutligen, kontrollera för känsla, grammatik, stavning och mekaniska och typografiska fel. Visa respekt för din läsare genom att inte få honom eller henne att vada genom ett slarvigt manuskript.


Detaljer kanske inte gör eller bryter ett verk, men de gör ett klart intryck av hur mycket du bryr dig. Varje professor eller instruktör har sina egna standarder för utmärkt, bra, skriva historiska uppsatser, och oacceptabelt arbete. Ett vanligt betygsmissförstånd uppstår när en student tror att att svara på en fråga "rätt" i uppsatsform innebär en skriva historiska uppsatser "A. Detta är bara "kompetent" arbete. Hur bra du skriver är det som gör skillnaden. Detaljerar du dina argument, definierar termer, gör logiska kopplingar, utökar punkter, skriva historiska uppsatser, utveckla idéer, skriva historiska uppsatser, läsa källor på originella och fantasifulla sätt? Skillnaden mellan kompetent och utmärkt arbete är svår att definiera, skriva historiska uppsatser.


Läs ditt eget arbete kritiskt. Gör du de enkla poängen som de flesta elever skulle göra? Citerar och granskar du verkligen texterna? Har du utvecklat originaltolkningar? Har du funderat noga på argumentation och presentation, och logiken i dina slutsatser? Utmärkt arbete börjar när du utmanar dig själv. Studenter skriva historiska uppsatser ibland överväldigad när de uppmanas att producera original, kritiskt arbete. Vad kunde de säga som inte redan har sagts av en skriva historiska uppsatser Ingen ber dig att vara expert.


Din originalitet ligger i din talang som kritisk läsare och omtänksam författare. Oavsett om du studerar många källor för en forskningsartikel eller några avsnitt ur en text för en bokrecension, är det viktiga hur du väljer, presenterar och tolkar material. Du måste till varje pris undvika plagiat, vilket är ett brott och innebär automatiskt misslyckande. Plagiat innebär att ta åt sig äran för arbete som inte är ditt eget och kan innebära: 1 kopiering direkt eller parafrasering utan bekräftelse från publicerade källor; 2 inköpsuppsatser och terminsuppsatser; 3 låta någon annan göra uppdraget åt dig; 4 skriva historiska uppsatser i en uppsats som tidigare lämnats in för en annan eller samma klass, skriva historiska uppsatser. Var uppmärksam på punkt 1: att ändra ordalydelsen i ett avsnitt är fortfarande plagiat om du inte tillskriver författaren de idéer du lånar.


Poäng är uppenbara fall av fusk. En strikt definition av plagiat är följande:. Även om det är allmänt erkänt att allt en individ har tänkt förmodligen har påverkats till viss del av andras tidigare uttryckta tankar och handlingar, är sådana influenser generella, skriva historiska uppsatser.





minnesvärd upplevelse uppsats exempel



Nu har du slutfört ditt utkast. Återgå till din introduktion. Är avhandlingen tydlig? Har du etablerat argumentet och bevisen du kommer att lägga fram? Omformulera din avhandling om det behövs. Du kanske inte ens är tydlig med den slutliga avhandlingen förrän du har skrivit mycket av själva uppsatsen och sett hur argumentet håller ihop. Lägg till exempel eller ta bort icke-relevant material och se till att stycken ansluter till övergångar och ämnesmeningar. Korrekturläs verket: lägg det åt sidan ett tag och kom tillbaka till det, eller försök läsa det högt för dig själv om dina rumskamrater är toleranta.


Vissa klasser, som historieseminariet, låter eleverna kritisera varandras forskningsutkast, ofta flera gånger. Sådana övningar är ovärderliga möjligheter att lära sig hur andra människor läser dig och hur man kan vara rättvis, omdömesgill och hjälpsam i din egen kritik. Försök när det är möjligt att låta någon annan läsa ditt arbete och kommentera det. Slutligen, kontrollera för känsla, grammatik, stavning och mekaniska och typografiska fel. Visa respekt för din läsare genom att inte få honom eller henne att vada genom ett slarvigt manuskript. Detaljer kanske inte gör eller bryter ett verk, men de gör ett klart intryck av hur mycket du bryr dig. Varje professor eller instruktör har sina egna standarder för utmärkt, bra, medelmåttigt och oacceptabelt arbete. Ett vanligt betygsmissförstånd uppstår från att en student tror att att svara på en fråga "rätt" i uppsatsform betyder ett automatiskt "A.


Detta är bara "kompetent" arbete. Hur bra du skriver är det som gör skillnaden. Detaljerar du dina argument, definierar termer, gör logiska kopplingar, utökar poänger, utvecklar idéer, läser källor på originella och fantasifulla sätt? Skillnaden mellan kompetent och utmärkt arbete är svår att definiera. Läs ditt eget arbete kritiskt. Gör du de enkla poängen som de flesta elever skulle göra? Citerar och granskar du verkligen texterna? Har du utvecklat originaltolkningar? Har du funderat noga på argumentation och presentation, och logiken i dina slutsatser?


Utmärkt arbete börjar när du utmanar dig själv. Studenter blir ibland överväldigade när de uppmanas att producera original, kritiskt arbete. Vad kan de säga som inte redan har sagts av en expert? Ingen ber dig att vara expert. Din originalitet ligger i din talang som kritisk läsare och omtänksam författare. Oavsett om du studerar många källor för en forskningsartikel eller några avsnitt ur en text för en bokrecension, är det viktiga hur du väljer, presenterar och tolkar material. Du måste till varje pris undvika plagiat, vilket är ett brott och innebär automatiskt misslyckande.


Plagiat innebär att ta åt sig äran för arbete som inte är ditt eget och kan innebära: 1 kopiering direkt eller parafrasering utan bekräftelse från publicerade källor; 2 inköpsuppsatser och terminsuppsatser; 3 låta någon annan göra uppdraget åt dig; 4 lämna in ett tidigare inlämnat papper för en annan eller samma klass. Var uppmärksam på punkt 1: att ändra ordalydelsen i ett avsnitt är fortfarande plagiat om du inte tillskriver författaren de idéer du lånar. Poäng är uppenbara fall av fusk. En strikt definition av plagiat är följande:.


Även om det är allmänt erkänt att allt en individ har tänkt förmodligen har påverkats till viss del av andras tidigare uttryckta tankar och handlingar, är sådana influenser generella. Plagiat innebär att man medvetet tar andras specifika ord och idéer utan korrekt erkännande. Butters och George D. Undvik plagiat genom att förbereda dig väl, lita på dina egna ord och bedömningar och – när du citerar bevis – använda korrekta bibliografiska och fotnotsformer. Uppmärksamhet på plagiat bör inte avskräcka dig från att använda källor till fullo; tvärtom borde det utmana dig att kritiskt tänka på hur du gör idéer till dina egna, vilka skulder du har till andra och hur du sätter ihop de två för att göra ett intellektuellt ärligt och originellt skrivande.


När du lämnar in papper, behåll alltid en kopia för dig själv; papper försvinner ibland. Standardformatet är dubbelt fördelat med tillräckligt breda marginaler för läsarens kommentarer. Glöm inte att ange ditt namn, klassens namn och titeln på uppsatsen på första sidan. Numrera alltid sidorna för enkel referens. För frågor om stilistiska, grammatiska eller tekniska förberedelser, bekanta dig med standardreferensguiderna som används av alla professionella skribenter, som The Chicago Manual of Style nu i en 14:e upplagan eller Kate L. Turabian, A Manual for Writers of Term Papers, Thes and Dissertations, tillgänglig på biblioteket. Där hittar du information om ämnen som korrekt fotnotstil.


Vi har inkluderat några av standardformulären nedan:. För en bok: Jack Horner, The History of Corners in the Modern Age Princeton: Princeton University Press, , pp. För en artikel: Mary Contrary, "How Gardens Grow: Things in a Row," The Journal of Earthly Delights, vol. Som nämnts i inledningen är den här guiden en mycket allmän formel för att skriva uppsatser. Målet – och målet med universitetsutbildning i allmänhet – är att du ska utveckla dina egna metoder, strategier och stil. Skriftligt, följ riktlinjerna, men var inte formulerad. Originalitet, kreativitet och personlig stil är inte brott om det görs väl. Steg 2: Skapa ett avhandlingsutlåtande. Syftet med en avhandling är att sammanfatta de viktigaste argumenten i din uppsats i ett fast uttalande. Starka avhandlingspåståenden behöver vanligtvis innehålla cirka 3 punkter som du tänker bevisa genom uppsatsen.


När du kommer med din avhandling för en historisk uppsats finns det några saker att tänka på:. Steg 3: Skapa ett introduktionsstycke. Att skapa ett introduktionsstycke blir lättare när avhandlingen har fastställts. Syftet med detta stycke är endast att introducera dina idéer, inte beskriva i detalj eller längd. När du skriver din introduktion finns det några idéer du måste tänka på:. Vissa människor kanske föredrar att skriva sin avhandling först som vi har gjort här, eller vissa kanske väljer att börja skriva sitt introduktionsstycke och sedan räkna ut avhandlingen när de kommer dit. Inget av sätten är fel! Steg 4: Skriv brödtexten. Majoriteten av ditt arbete kommer att visas här, i uppsatsens brödtext. Detta kommer vanligtvis att vara minst 3 stycken mer eller mindre beroende på hur många poäng som ingår i ditt examensarbete.


Mellan varje huvudidé måste du använda kreativt formulerade övergångssatser som gör att flödet av uppsatsen inte störs. Nyckeln till en bra kroppsdel ​​av din uppsats är att komma ihåg att bara diskutera en huvudidé per stycke. Som ett resultat är det lätt att vända sig från punkten utan att ens veta. Till exempel, om en fråga frågar efter faktorerna som ledde till Nigerias självständighet, kanske det inte är relevant att skriva berättelser om Ahmadu Bellos födelse. Fråga dig själv, om någon läser min uppsats med den frågan i åtanke, svarar det på hans fråga?


Om ja så är du på rätt väg om negativ så oavsett hur många poäng du marskalerar så är du på vild gås. Ta dig tid och studera frågan för att vara säker på att du helt har förstått vad den innebär innan du försöker svara på den. Ha en plan: Ha en tydlig plan innan du börjar forska. Skriv ner vad det är du letar efter. Frågorna kräver vanligtvis en viss information i åtanke. Så ha en plan. Vilka händelser som är kopplade till frågan, har frågan en undertext i åtanke? Finns det andra frågor som kommer ur det?


Vilket ämne gränsar frågan till. Allt detta hjälper dig att hålla fokus på uppgiften och vara exakt i din forskning. Forskning: Merriam-Webster ordbok definierar forskning som noggrann eller flitig sökning. Att forska är alltså att söka flitigt och medvetet. Forskning är viktigt i varje uppsats och ännu mer när det handlar om historia. Historia handlar om händelser och frågor som hänt i det förflutna, därför är det enda sättet att få information om sådana händelser att undersöka det. Kom ihåg att det måste vara i samband med din fråga. Det är att peta och bända med ett syfte. För att forskning ska vara till nytta måste det finnas ett syfte. Börja med en översikt över ämnet och använd som sökord.


Titta på en mängd olika platser och läs olika berättelser om historiker. Detta är viktigt eftersom konton kan variera och du behöver inte bara den mest effektfulla utan den korrekta och opartiska synen. Var kreativ ibland vad du behöver kan finnas på de mest oväntade platserna. Struktur: När du är klar med din forskning och fått all information du anser vara användbar. Det är nu dags att planera din struktur. Din uppsats bör förankras kronologiskt. Var noga med att inte hoppa runt förvirrande.

No comments:

Post a Comment