Catch 22 uppsats upprepade gånger undergräva moraliska och professionella förväntningar, bara för att överleva oskadda eller till och med dra nytta av deras dåliga beteende. Han är en perfekt symbol för vad som är fel med frimarknadskapitalism: den uppmuntrar män att dra nytta av andras förluster. Joseph Heller hanterar inte dessa frågor på normalt sätt, istället kritiserar han dem och samhället som hjälper till att genomföra dessa saker. Att döda en mockingbird Romeo och Julia The Crucible Lord of the Flies Of Mice and Men Hamlet Macbeth Stora förväntningar. Detta är ett svar på sin omgivning, men det är inte nödvändigt eller rätt för dem att agera på dessa sätt bara för att de kan komma undan med det, fånga 22 uppsats.
Catch-22 Essays Handling Översikt
Genom hela romanen förklaras idén med Catch på ett antal sätt. Vilka är några av dem? Representerar någon av dem den verkliga Catch, eller är de alla helt enkelt fånga 22 uppsats av en större abstrakt idé? Om Catch är ett abstrakt begrepp, vilken förklaring kommer närmast det? Doktor Daneeka ger den första förklaringen: förfrågningar om att få åka hem respekteras bara för sinnessjuka, men alla som vill begära att få tas från stridstjänst fånga 22 uppsats nödvändigtvis vara sansad. Denna typ av tänkande möjliggör kriget, och det genomsyrar romanen, även i miljöer utanför det officiella greppet om Catch Luciana, fånga 22 uppsats kommer till exempel inte att gifta sig med Yossarian för att han är galen, och hon vet att han är galen för att han vill gifta sig med henne. Om han inte ville gifta sig med henne skulle han inte vara galen, och då kunde hon gifta sig med honom.
Detta uttalande bekräftar vad Yossarian alltid har vetat: Catch existerar inte riktigt; det är bara en motivering för de starka att använda mot de svaga. Det är den abstrakta mekanismen i hjärtat av Catch, mekanismen genom vilken militären kan tvinga människor med en önskan att leva in i oändligt dehumaniserande situationer där de sannolikt kommer att dödas. Den obesvarbara paradoxen med oförtjänt makt innebär att makthavare kan göra vad som helst som undersåtar av den makten inte kan hindra dem från att göra. Diskutera Milo. I en mening är Milo en korsfarare mot militärbyråkratins godtyckliga regler, fånga 22 uppsats.
Till skillnad från många av männen, som känner sig maktlösa inför myndigheterna, existerar Milo helt utanför byråkratin och verkar fånga 22 uppsats bort med det. Han är en perfekt symbol för vad som är fel med frimarknadskapitalism: den uppmuntrar män att tjäna på förlusterna fånga 22 uppsats andra. På sätt och vis, när han har fått makten, har Milo blivit som de auktoritära krafter han trotsar, och offrat verkligt värde för personlig vinning. De fungerar som barometrar med vilka vi kan mäta egenskaperna hos de män som interagerar med dem. Yossarian, till exempel, blir passionerat kär i varje kvinna han möter - ett symptom på hans desperata önskan att ta så mycket av livet som möjligt innan han dör. Kvinnor är också markörer för krigets djupa omoral och tragedi.
Luciana, mycket vacker och seriös, fånga 22 uppsats, skäms djupt över ett ärr på ryggen som hon fick under en flygräd. Hon söker sedan hämnd på Yossarian, som ger henne de dåliga nyheterna om Nately, fånga 22 uppsats, och fortsätter att försöka hugga honom. Hon fungerar som ett bevis på att ondska inte är utan konsekvenser och att fånga 22 uppsats som krig tillfogar världen kommer inte bara att försvinna. Sök i alla SparkNotes-sökförslag Använd upp- och nedpilarna för att granska och gå in för att välja. No Fear Litteratur Översättningar Litteratur Studieguider Ordlista med litterära termer Hur man skriver litterär analys.
Biografi Biologi Kemi Datavetenskap Drama Ekonomi Film Hälsa Historia Matte Filosofi Fysik Poesi Psykologi Noveller Sociologi USA:s regering och Catch 22 uppsats. SparkTeach Lärarhandbok. Karaktärslista Yossarian Milo Minderbinder Kaplanen, fånga 22 uppsats. Teman Motiv Symboler. Viktiga citat förklaras. Förslag för ytterligare läsning Joseph Heller och Catch Background. Vänta medan vi behandlar din betalning. Lås upp din GRATIS provversion av SparkNotes Plus! Lås upp din GRATIS provperiod! Registrera dig och få omedelbar tillgång för att spara sidan som din favorit. Uppsatser Miniuppsatser. Populära sidor: Fånga Ta en studiepaus, fånga 22 uppsats.
sarkastiska uppsatser
Handlingen utvecklas när Yossarian försöker undvika att flyga fler strider. Catch av Joseph Heller är en intressant roman i det faktum att handlingen genom hela romanen verkar gå ingenstans. Det verkar bara vara ett gäng händelser som sammanfogats genom huvudkaraktären Yossarian. Sedan, från ingenstans, kommer meningen bakom boken. Heller gör ett bra jobb med att avsluta boken. Genom att låta Yossarian springa iväg blir bokens innebörd huggen i sten. Catch är en roman. The Deft Touch of Catch Hellers harmoniska förening av komedi och tragedi Sedan litteraturens och dramatikens begynnelse har komedi och tragedi alltid delats upp i separata genrer.
Förvisso hade de flesta tragedier komiska ögonblick, och även de mest galna komedierna var ibland allvarliga. Men även utvecklingen av nämnda tragikomedier lämnade uppdelningen mer eller mindre intakt. Att integrera en total komedi och en total tragedi i en holistisk förening som inte bara bevarade båda funktionerna utan också blandade. Milo Minderbinder I romanen "Catch" beskrivs många karaktärer utifrån uppfattningen om Yossarian, huvudpersonen. Yossarian är en flygbombardier under andra världskriget och romanen fokuserar på hans interaktioner och konflikter med män och officerare i hans skvadron, sjukvårdspersonalen och hororna i Rom. En av männen i den tjugosjunde flygvapnets skvadron är Milo Minderbinder. Milo är en intelligent, men hjärtlös, affärsman som symboliserar företagets affärsetik.
Hemsida Catch Free Catch essäer och uppsatser. Sortera efter: Mest relevant Högsta betyg. Tillfredsställande uppsatser. Militärens beslutsfattande är vansinnigt och nyckfullt, och alla är komiskt självupptagna och ointresserade av den större bilden av krig. Även om romanen är en parodi på så många sätt, suddar Heller ut gränsen mellan vad som är fars och vad som är en korrekt beskrivning av livet under krig, vilket är absurt och kaotiskt. Ofta är detta sant för fars; parodi används för att understryka livets sanningar och realiteter. I likhet med hur Heller använder parodi för att lyfta fram verkligheten, använder han mörk komedi för att avslöja de grymma sanningarna om krigstidsbeteende. Romanen är en komedi, men den antyder att krigets verklighet är en tragedi. En markör för en komedi är ett lyckligt slut, och i slutet av denna roman kommer Yossarian äntligen undan.
Detta är en seger i slutet av hans långa bekymmer, även om den är ganska liten jämfört med den fysiska och psykiska härjningen han har upplevt från kriget. Denna lilla söta ton i slutet av romanen kommer i samband med en större tragedi. Andra världskriget framställs generellt som ett rättvist krig som utkämpats av de rätta skälen av modiga och förnuftiga män. Majoriteten av Hellers karaktärer framställs dock som själviska, depraverade galningar. Fördömer romanen soldaternas adel? Är de problem som påpekats av Heller bara roliga, småklagomål från officerare, eller finns det djupare problem här?
För det första är vilket krig som helst mycket komplicerat, och varje tydligt påstående om gott eller ont är förmodligen en förenkling. Det finns verkligen aspekter av adel och tapperhet i detta krig. Det övergripande sammanhanget kvarstår: dessa människor kämpar med ett syfte. Heller visar ädla avsikter i karaktärer som Clevinger, som hävdar att det är hans och varje soldats plikt att kämpa för sitt land i en tid av nöd. Clevingers röst ses dock som farlig av hans egna överordnade, och hans är en obekväm närvaro bland sina kamrater. Han dör så småningom en ceremoniell död, efter att inte ha uppnått något ädlare än de flesta andra män, och efter att ha misslyckats med att inspirera någon.
Heller visar att inte ens ädla avsikter kan råda i en atmosfär av förvirring och känslolös missledning. Tron och skälen till krig kan vara ädla och bra för vissa, förvirrade och grymma för andra. Krigets handlingar är till sin natur löjliga, så krig bör endast reserveras för extrema omständigheter när alternativen är värre. Adel, i världen av Catch, verkar alltför ofta meningslöst. Det finns en allmän frånvaro av ren illvilja i romanen; allt "ondska" i romanen är en följd av stolthet, missvisning, felkommunikation eller till och med goda avsikter. Fienden syns inte riktigt. Döden inträffar vanligtvis på grund av ett misstag, eller det är helt slumpmässigt. Männen skickas i onödan på farliga uppdrag på grund av deras överordnades stolthet och slarv.
Byråkratins påverkan på samhället är en annan anledning till att det är svårt att identifiera en enskild karaktär som romanens skurk. I stora grupper som företag eller myndigheter sprider byråkratin skulden ordentligt. Byråkratin i sig kan vara romanens skurk, för den ger skydd för den mörka sidan av den mänskliga naturen och gör det svårt att hålla en individ ansvarig för dåliga handlingar. Varför är romanen inte skriven kronologiskt? Vilken effekt är detta tänkt att ha på läsaren? En del av berättelserna korsar varandra, och många av dem tar upp upplevelser som inträffade i andra kapitel. Det vanligaste sättet att åstadkomma detta är genom att ta upp antalet uppdrag som de nu måste flyga innan de kan skickas hem.
Hela denna struktur gör romanen till en mycket originell läsning, och i hög grad bidrar till idén att krig inte är skönhet och ära, utan fruktansvärt våld och galenskap. Nästa diskussionspunkt om hur författaren förmedlar denna idé om krigets galenskap är hans skrivstil. Genom hela boken justerar författaren mycket noggrant sin meningsstruktur och diktion för att återspegla stämningen eller karaktären i den aktuella delen av romanen. Genom de mer spännande delarna av romanen byter författaren till kortare, mer spännande ord och meningar. När historien berättades om någon med uppenbar intelligens, skulle orden bli längre, mer utbildade, och samma sak gäller för människor som uppenbarligen inte var lika lärda om det engelska språket.
Joseph Hellers förmåga att växla mellan meningsstruktur och diktion visar hans otroliga kunskaper i det engelska språket. Detta faktum är en av de saker som gör det möjligt för läsaren av denna bok att bättre kunna förstå vad författaren försöker förmedla. Det gör det lättare att urskilja vilken stämning ett givet avsnitt är skrivet i, och ger faktiskt en liten mängd enkelhet till en roman som är full av, och i slutändan, handlar om komplexitet, och erbjuder en fin kontrast till de komplexa delarna. Den första delen är hans val av synvinkel för denna roman. De flesta av berättelserna är skrivna från huvudantagonistens, kapten Yossarians, synvinkel. Detta bidrar till tanken om krigets komplexitet och galenskap, eftersom nästan hela romanen är skriven från en persons synvinkel som ständigt beskrivs som galen genom hela romanen.
På grund av detta måste läsarna fråga sig hur tillförlitlig berättandet är. En av de tekniker som Joseph Heller använder mycket lämpligt är upprepning. Genom att ständigt upprepa vissa punkter genom hela romanen ser han till att de fastnar i vårt huvud ovanför andra saker. Förmodligen den största användningen av detta är den ständiga upprepningen till döden av en soldat vid namn Snowden. Genom hela romanen får vi veta bitar och bitar om hans död och dess betydelse för skvadronen. Sedan i de sista kapitlen får vi reda på hela historien om den tragiska döden och konsekvenserna den har på Yossarian och hans attityder till krig.
Den andra tekniken som används genom hela verket är svart humor. Istället använder han det för att skildra sitt huvudtema genom hela romanen, att krig inte bara är hjältemod och medaljer; det är död, våld och dumma byråkrater. I Catch finns det många olika och varierande teman.
No comments:
Post a Comment